תשואה על נדלן במערב גרמניה

יש הרואים בריבית הנמוכה על משכנתאות כיום את הזדמנות הרכישה הטובה ביותר בשנים האחרונות בשוק הנדל"ן המערב גרמני, הנחשב במשך שנים כאחד השווקים הסולידיים והיציבים ביותר. הריביות שעומדות כיום על בין 0.6% ל2.5% לצד מחירים נוחים יחסית בהשוואה לאזורים דומים אחרים בגרמניה, דוחפים את שוק הנדל"ן המערב גרמני קדימה. יתרון נוסף של השוק המערב גרמני, הוא שהתושבים אינם נעים הרבה – מהרגע שתושב מערב גרמני מתמקם, הוא כנראה יישאר באותו מקום לשנים רבות קדימה.

בניינים בפרנקפורט

תשואה ממוצעת בשוק הגרמני היא כל תשואה מעל 15% לפני הוצאות שוטפות, מימון ועלויות נוספות ואילו תשואה על נכס המיועד להשכרה לאחר כלל ההוצאות עומדת על כ10% ברמה סבירה ואם התשואה עולה מעל ל12% היא נחשבת מוצלחת במיוחד.

מחירי הנכסים במערב גרמניה עלו בשנים האחרונות ב10% בממוצע כל שנה עבור דירות, בתים חדשים עלו בקצב של כ7.5% ואילו בתים קיימים עלו ביותר מ14% בממוצע. השוק הצליח לשרוד בצורה טובה יחסית את הנפילה הכלכלית הגדולה של 2008-2009 וכן את משבר הקורונה. שוק הדיור הגרמני מאופיין בבניית חסר בשנים האחרונות, בדומה למדינות נוספות באירופה ואופיינה בנפילה של יותר מחצי בכמות אישורי הבנייה שהוצאו מתחילת שנות האלפיים ועד היום. אחת הסיבות לכך היא האטה בבנייה בעקבות עליית המע"מ מ3% ל19% בשנת 2007. גם גלי ההגירה אל גרמניה, שנחשבת למדינה החמישית בגודלה בהיקף המהגרים אליה עם מעל למיליון מהגרים שהוסיפו ללחץ הגובר על שוק הדיור.

שתיים מהערים הבוערות יותר בשוק הנדל"ן הגרמני כמו ברלין ומינכן ממוקמות במזרח גרמניה (יש הרואים בשוק הנדל"ן בברלין חלק מהשוק המערב גרמני) ואילו העיר עם שיעורי התשואה היפים יותר במערב גרמניה היא פרנקפורט. חשוב לזכור כי התשואות המוזכרות בכתבות ואתרים שונים אינן לוקחות בחשבון בחלק מהמקרים את המס על שכירות שיכול להגיע עד ל45% מההכנסה וכן מס על רווחי הון בעת המכירה של הנכס, במידה והחזקתם אותו פחות מ10 שנים. חשוב גם לזכור כי החוק הגרמני הוא לצד הדייר מה שיכול להקשות מאוד על פינוי דייר שאינו משלם עד לכדי משימה בלתי אפשרית. ראו לדוגמא את המקרה עם הניסיון להגביל שכר דירה בברלין. למעשה ישנם בעלי נכסים המוכנים למכור את הנכס שלהם במחיר נמוך משמעותית, כל עוד הרוכש מוכן לקחת על עצמו את הטיפול המשפטי בדיירים הבעייתיים שאינם מפנים את הדירה. כמו בכל עסקה, לשוב להכיר את הניואנסים המקומיים ולהיעזר באנשי מקצוע מקומיים שמכירים את הבעיות והפתרונות השונים ברמת התפעול.

Scroll to Top